طلاق توافقی

بهترین وکیل طلاق توافقی و طلاق توافقی با بهترین وکیل دادگستری

طلاق توافقی

بهترین وکیل طلاق توافقی و طلاق توافقی با بهترین وکیل دادگستری

مراحل طلاق توافقی، در ضابطه حمایت از خانواده مصوب 1391 تابع قواعد خاص ای است که آن را از سایر انواع طلاق مجزا می کند .


مطابق این ضابطه ، در تمامی موارد طلاق بجز طلاق توافقی ، زوجین بایست توسط دادسرا به داوری واگذار شوند . مثلا در طلاق از طرف زوجه و طلاق از طرف زوج ، زوجین به داوری واگذار داده می شوند و دادسرا پس از بررسی عقیده داوران حکم دادگاه صادر می کند .


لذا از آنجا که در طلاق توافقی ، نیازی به مراجعه به داوری نوجود دارد، می توان گفت که مراحل طلاق توافقی به شرح زیر وجود دارد:


مرحله اول طلاق توافقی: مراجعه به کانونها مشاوره خانواده بهزیستی


بنابر اعلام دادگستری کل استان تهران از آذر ماه 97، ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صرفا با عرضه گواهی فقدان انصراف از طلاق که توسط کانونها مشاوره خانواده بهزیستی صادر گردیده، امکان پذیر وجود دارد. زوجین، برای اخذ نوبت مشاوره آغاز بایست در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام کرده و سپس روز ، ساعت و مرکز مشاوره را در این سامانه انتخاب کنند . شایان به بیان است که فقدان حضور زوجین در مشاوره طلاق تبعاتی اینگونه دارد که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته شده است .


مرحله دوم طلاق توافقی: ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پس از اجرا مراحل مشاوره و اصدار گواهی فقدان انصراف از طلاق توسط یکی از این کانونها، زوجین یا وکیل آن ها بایست با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، عمل به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند. پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی، دادخواست از طریق دفتر خدمات قضایی برای دادسرا مربوطه ارسال گردیده که توسط واحد واگذار آن مجتمع قضایی به یکی از ناحیه ارسال می گردد.


مرحله سوم طلاق توافقی: حضور در نشست بررسی و اصدار حکم دادگاه طلاق توافقی

با وصول پرونده به زمینه، زمینه مربوطه عمل به تعیین وقت نشست بررسی طلاق توافقی کرده و این وقت بررسی به دوجانب ابلاغ می گردد. در نشست بررسی طلاق توافقی، قاضی با بررسی عقیده کارشناس مشاوره و با در عقیده گرفتن توافقات دوجانب، عمل به اصدار گواهی فقدان امکان سازش یا همان حکم دادگاه طلاق توافقی می کند.


مرحله چهارم طلاق توافقی: حضور در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه طلاق


پس از اصدار حکم دادگاه طلاق توافقی که گواهی فقدان امکان سازش نامیده می شود، از آنجا که این طلاق با توافق بوده و معمولا اینگونه زوجین با توافق، حق تجدید عقیده خواهی و فرجام خواهی خود را اسقاط می کنند، زوجین بایست این گواهی را تا سه ماه از تاریخ اصدار، به دفاتر ثبت طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند . در این نوع از طلاق ، دوجانب بایستی حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق ثبت شود . یعنی فقدان حضور یکی از دوجانب در دفترخانه برای ثبت طلاق توافقی ، مانع از اجرا طلاق توافقی خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد